Dlaczego Internet zrewolucjonizował marketing

Internet – masowy, ale indywidulany

Odpowiedź na pytanie tytułowe tkwi w samej istocie Internetu. Jest to medium masowe ale o charakterze indywidualnym. Internet, mówić w celowo dużym uproszczeniu, uczy się każdego internauty z osobna. Dana witrynę oglądać może milion osób a odpowiednie mechanizmy będą zbierać dane o każdym z tych użytkowników z osobna. Informatyczny charakter sieci pozwala na używanie narzędzi które kreślą profil każdego użytkownika. No, może każdego, który nie “skryje się” za VPN czy też serwerem proxy lub jeszcze innym mechanizmem. Jednak tak robi ogromna mniejszość internautów.

Konkretna witryna na podstawie zbieranych danych może indywidualizować treści dostarczane swoim poszczególnym użytkownikom. Bardzo to widać w serwisach społecznościowych, na przykład na Facebooku. Bardzo dobrze ten mechanizm jest widoczny na Youtube.

I tu dochodzimy do odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule.

Mechanizmy funkcjonujące w sieci pozwalają na indywidualne dopasowanie treści reklamowych na podstawie informacji o aktywności danego internauty w sieci. Może chodzić o przeglądane witryny w przeszłości oraz o przeglądaną witrynę akurat w danym momencie. Jeżeli na przykład oglądasz stronę na temat opon, system reklamy kontekstowej będzie emitował reklamy opon.

Jest to potężna optymalizacja, zarówno pod kątem samej efektywności reklamy jak i kosztów. Reklama dociera tam gdzie powinna, to znaczy do osób które wykazywały lub/wykazują w danym momencie zainteresowanie tematem którego reklama owa dotyczy.

Google – osobny, potężny aspekt Internetu

Wyszukiwarka Google zrewolucjonizowała korzystanie z Internetu. Zanim pojawiła się w Internecie “rządziły“ portale – duże serwisy z linkami do stron, w jakiś sposób uporządkowane. Oprócz linków portale zamieszczają tez informacje, udostępniają też dodatkowe funkcje – jak chociażby pocztę, forum, możliwość zakładania stron (ten trend chyba już się skończył albo jest na wykończeniu – przynajmniej w Polsce). Wczesne portale to były tak naprawdę katalogi stron plus te rzeczy które wymieniłem. Obecne portale są to już raczej serwisy z publikowanymi treściami, przynajmniej ta funkcja jest najbardziej eksponowana. Co prawda wyszukiwarki przed Google tez już były, jednak żadna z nich nie przejęła większości ruchu w Internecie, tak jak to stało się w przypadku Google. Wyszukiwarka Google oferowała prostotę i bardzo dobre wyniki wyszukiwań. Od wielu lat ten serwis generuje lwią część ruchu w Internecie – około 80 %.

W aspekcie marketingu Google jest chyba najpotężniejszym narzędziem. Jeżeli twoja strona internetowa będzie wysoko na frazy związane z twoją branżą, to uzyskasz najbardziej wartościowy ruch. Na twoją stronę będą wchodziły z wyszukiwarki osoby zainteresowane tym tematem, które szukały stron w tej tematyce. Oczywiście należy odpowiednio dobierać frazę lub frazy na które pozycjonuje się witrynę. Jeżeli ktoś na przykład chce kupić tanie opony to prawdopodobnie wpisze w pole wyszukiwania frazę “tanie opony“. Jeżeli twoja strona będzie wysoko w wynikach takiego wyszukiwania, jest bardzo duża szansa że dokona u Ciebie zakupu. A wyszukiwań tej akurat frazy jest miesięcznie ogromna ilość, co oznacza że twoją stronę będzie odwiedzało bardzo dużo osób zainteresowanych zakupem tanich opon.

Biznes i Internet

Praktyczne wskazówki dla blogerów

Niektórzy blogerzy po prostu piszą o tym, co mają na myśli, tworząc coś w rodzaju internetowego pamiętnika. Tematy blogów są ważną częścią udanego bloga, ale ważne jest również znalezienie odbiorców. Odnoszący sukcesy blogerzy wiedzą, że aby mieć świetnego bloga, nie zawsze można trzymać się tematów, które tylko Ciebie interesują. Twój blog powinien mieć na celu […]

Więcej ...
Biznes i Internet

Internet jako podstawowe narzędzie biznesu

Internet stworzył nowe, wspaniałe możliwości do prowadzenia biznesu W tym artykule przedstawię kilka modeli biznesowych w których Internet jest podstawą działania. Tekst może stać się dla wielu z Was inspiracja dla własnych działań. Internet pozwala przy bardzo niskim koszcie wejścia w porównaniu do tzw.: tradycyjnych biznesów rozpocząć potencjalnie bardzo dochodowe przedsięwzięcia. Można też łączyć możliwości […]

Więcej ...
Biznes i Internet

Artykuły jako narzędzie marketingowe

Internet jest źródłem informacji. Ludzie w dużej mierze korzystają z sieci by znaleźć różnego rodzaju informacje – na temat pogody, kursów walut, cen ropy naftowej, sposobów na smażenie naleśników, prowadzenia ksiąg podatkowych. Codziennie wyszukiwarka Google przyjmuje gigantyczne ilości haseł i zapytań na gigantyczną ilość tematów. Ludzie potrzebują informacji. Te informacje bardzo często zawarte są właśnie […]

Więcej ...